sunnuntai 17. heinäkuuta 2011

Täältä pesee!


Kaikki taisi alkaa siitä, kun löysin tämän ohjeen. Tarvitsin lisää tietoa aiheesta, muistin saippuakirjan olemassaolon ja lainasinkin sen kirjastosta saman tien. Selvittelin lipeän hankintaa. Nettikaupasta 4kg oli pienin määrä, hintaa 32€. Mutta mihin sen neljä kiloa saisi kulumaan? Soitin sitten apteekkiin ja kysyin lipeän hintaa. Naputtelivat laskintaan ja kertoivat, että hinta 250 gramman lipeäsatsille on noin 24€! Eh, kiitos. Tilasin netistä.

Prismasta löytyi silikonimuotteja tarjouksessa, perhosia ja kukkamuffinsseja. Eilen näin siellä tarjousmuotteja, joilla voisi tehdä pieniä ruusunmuotoisia saippuoita, mutta eiköhän nämä nyt toistaiseksi riitä.


Ensimmäinen saippuaeräni oli keittiösaippua (ohje yllä olevasta kirjasta), nuo pilkut ovat kahvijauhetta.


Seuraavaksi merisuolasaippua. Tämä tuoksuu piparmintulta, nam! Ja ihania suolakiteitä... Pitäisi olla hyvä kuivalle iholle.


Olen käyttänyt hiusteni pesuun vaihtelevasti joko pelkkää vettä, erilaisia kasvijauheita tai Vihreän Kosmetiikan shampoopalaa. Nyt löysin erään toisenlaisen shampoopalan ohjeen, tämännäköisiä siitä tuli. En ole vielä päässyt testaamaan, saippuan kun pitää kypsyä vähintään kuukausi ennen käyttöä. Toivottavasti tämä sopii mun hiuksilleni, tulisi ainakin halvemmaksi.

Yksi palanen on halkaistu - halusin varmistaa, ettei näy liukenemattomia lipeäkiteitä tai muuta omituista.


Seuraavana erikoisuutena sheivaussaippua. Tässä on seassa kaoliinisavea ja hieman keltaista saippuaväriä. Seos meinasi jämähtää, siksi se on tuollaista hieman möykkyistä. Mutta kai tämäkin käyttökelpoista on, ulkonäöstään huolimatta. Yksi perhospalanen on halkaistu, samasta syystä kuin edellisessä satsissa.


Tää on kivaa! Enkä mä ole edelleenkään tehnyt sitä perusoliiviöljysaippuaa, jonka takia tämä kaikki alkoi... Ainakin mulla on tarpeeksi lipeää seuraaviinkin kokeiluihin.

5 kommenttia:

emilia- kirjoitti...

Näitä olisi kyllä kiva kokeilla, mutta pitäisi ehkä olla joku kaveri jonka kanssa tilata materiaaleja...no laitetaan ehkä sitten joskus listaan :) Hinoja olet kyllä tehnyt :)

Anonyymi kirjoitti...

Kivan näköisiä. Mä en varmaan muistais enää mikä saippua on mihinkin tarkoitukseen. :)toivottavasti shampoo on hyvää.

Tinyangel kirjoitti...

ja toi äskeinen oli siis minun kommentti. :)))

Tiia kirjoitti...

emilia-, kiitos käynnistä!

TinyAngel, mulla on jokaisessa pahvilaatikossa teippi, jossa lukee, mitä saippuaa mikäkin on. Vois hyvinkin unohtaa muuten. Ja käytössä mulla on shampoopalalle oma paikka kylppärissä ja perussaipput on sit omilla alustoillaan jne.

Shampoopalanen vaikuttaa hyvältä, pari kokeilupesua on jo tehty. :)

Saara kirjoitti...

Kiva, että olet innostunut saippuanteosta! Jossain vaiheessa varmaan tuntuu, että paloja on siellä täällä, mutta mulla ainakin tutut ja sukulaiset on ottanu niitä mielellään vastaan tuliaisina ja lahjoina.